documenta 12

die von roger bürgel und ruth noack kuratierte ausgabe der documenta 2007 beschäftigte sich mit dem thema der „migration der form“ und stellte zeitgenössischer kunstproduktion artefakte älterer kulturen, hauptsächlich aus asien und afrika, gegenüber, um den kontextbedingten bedeutungsverschiebungen nachzugehen. In der ausstellung fanden sich eine vielzahl solcher bezugsfelder oder auch einzelner arbeiten, die mit dem handlungsfeld von rug plot in verbindung zu setzen sind. nur als beispiele:

 

 

cosima von bonin / gartenteppich, nordwestiran ca. 1800
Ein persischer Gartenteppich aus dem späten 18. Jahrhundert  als das Museum Fridericianum erbaut wurde  hängt hoch über der Halle, als gäbe er einen formalisierten Blick nach draußen in die Aue wieder. Der Gartenteppich ist das Abbild einer geometrisch gegliederten Gartenstruktur: Quadrate, Rechtecke oder Rauten zeigen verschiedene Beete, Wasserläufe und Blumen aus der Vogelperspektive. Garten und Teppich sind ein geheiligter Raum: Sie stellen die vier Teile der Welt dar und den noch heiligeren Raum in der Mitte. Ein imago mundi, ein Bild von der Welt bildet sich auch in Kassel ab.
source: http://archiv.documenta12.de/uebersichtsdetails.html?L=0&gk=C&level=&knr=5

 

sanja ivekovic
Mohnfeld | Poppy Seed, 2007
Field of Papaver rhoeas and Papaver somniferum, 6590 m2. Loudspeakers, revolutionary songs, performed by LeZbor, CRO (www.lezbor.com) and RAWA, AFG (www.rawa.org).


zofia kulik
(siehe eigene seite)

 

als literaturhinweis zu teppich und garten, ein ausschnitt aus:

Michel Foucault. Of Other Spaces (1967), Heterotopias.

This text, entitled “Des Espace Autres,” and published by the French journal Architecture /Mouvement/ Continuité in October, 1984, was the basis of a lecture given by Michel Foucault in March 1967.

Third principle. The heterotopia is capable of juxtaposing in a single real place several spaces, several sites that are in themselves incompatible. Thus it is that the theater brings onto the rectangle of the stage, one after the other, a whole series of places that are foreign to one another; thus it is that the cinema is a very odd rectangular room, at the end of which, on a two-dimensional screen, one sees the projection of a three-dimensional space, but perhaps the oldest example of these heterotopias that take the form of contradictory sites is the garden. We must not forget that in the Orient the garden, an astonishing creation that is now a thousand years old, had very deep and seemingly superimposed meanings. The traditional garden of the Persians was a sacred space that was supposed to bring together inside its rectangle four parts representing the four parts of the world, with a space still more sacred than the others that were like an umbilicus, the navel of the world at its center (the basin and water fountain were there); and all the vegetation of the garden was supposed to come together in this space, in this sort of microcosm. As for carpets, they were originally reproductions of gardens (the garden is a rug onto which the whole world comes to enact its symbolic perfection, and the rug is a sort of garden that can move across space). The garden is the smallest parcel of the world and then it is the totality of the world. The garden has been a sort of happy, universalizing heterotopia since the beginnings of antiquity (our modern zoological gardens spring from that source).